התנדבות בגיל הזהב

גיל הפרישה, אשר בבת אחת קוטע שנים ארוכות של שגרה מבורכת, גורם לקשישים רבים לעמוד נבוכים ומבולבלים מול הזמן הפנוי שיש בידם. יש מהם שבוחרים לצאת ולטייל בעולם, יש שמעדיפים לשהות בקרבת בני משפחתם, יש שיבחרו להמשיך ולעבוד ללא שכר, ויש כאלו שישהו בביתם חסרי מעש.

אחת האפשרויות החשובות העומדות בפני בני גיל הזהב המגיעים לפרשת הדרכים הזו, היא ההזדמנות להתנדב ולתת מזמנם הפנוי במגוון תחומים בקהילה.

החשיבות הכה גדולה של התנדבות בגיל הזהב, באה לידי ביטוי בבריאות טובה ואריכות ימים. למרות שיש מסורת ארוכת שנים, הרואה בהתנדבות סוג של צדקה ,אי אפשר להתעלם מהעובדה, שאחת הסיבות העיקריות להתנדבות בגיל הזהב היא הצורך להימנע משעמום ולזכות בבריאות טובה יותר, שהרי, השעמום מביא לידי ריקנות וחוסר משמעות, ואלו מביאים לידי חולי וחולשה.

התנדבות בגיל הזהב – סיבות נוספות:

להרגיש רצוי, לתרום מכישורים מקצועיים, להכיר חברים חדשים, להשפיע, לזכות להכרה, ליהנות, לשבור שגרה, לנסות תחומי חיים חדשים ולהימנע מבדידות הנפוצה בגיל הזהב ישנם תחומים רבים בהם יכולים הקשישים לסייע ולהתנדב, החל מהתנדבות בתחומי בריאות כמו בקרב חולי סרטן או מחלות כרוניות אחרות, וכלה בהתנדבות בנושאי תרבות וחינוך כמו מתן הרצאות בנושאים שונים, וקריאת סיפורים לילדים.

על מנת לבחור מקום התנדבות, יש לחפש אחר מסגרת שתתאים ככל שניתן לכישוריו והשכלתו של הקשיש, ותהיה סמוכה למקום מגוריו כך שלא תדרוש ממנו מאמץ מופרז, אך, עדיין תהיה מספקת, חווייתית ומעשירה. אנחנו נמצאים בעידן בו גיל הזהב אינו ‘עוד שלב בחיים’ או ‘שלב שיש לחשוש ממנו’, אלא מדובר בתקופה יפה של פריחה והעצמה, בה לקשישים, שהינם דור של אנשים בטוחים, משכילים, אינטליגנטים ויצירתיים, יש הזדמנות נהדרת לתרום מעצמם לקהילה, ולאפשר לדורות הצעירים ליהנות מכישוריהם ודעותיהם עתירי הניסיון, שהרי לפי המדרש הידוע – זקן, הוא זה שקנה חכמה.